03
Dec
13

Music Branding

Fråga någon på gatan vad begreppet ”music branding” betyder och det mesta talar för att du möts av ett levande frågetecken. Men säg istället Hemglasslåten och poletten ramlar med säkerhet ner.

 

Music-Branding

Hemglass lilla trudelutt, som sedan 1980 förvarnat om de ljusblå kylbilarna, blev i somras rubrikstoff. Detta sedan byggherren Percy Nilsson – på riksplanet mest känd som sponsor av hockeylaget Malmö – blivit svårt irriterad på slingan som en gång oblygt togs från Helan & Halvan-signaturen ”Call Of The Cuckoo’s.” Till sist gick Nilsson till fysisk attack mot en Hemglassbil vid sin villa i skånska Höllviken och blev polisanmäld.

På gott och (anser många) ont är Hemglasslåten troligen det mest kända svenska exemplet på music branding, musik som vi identifierar ett företag med.

Hemglass registrerade vinjetten som varumärke år 1999. Då var man ute på om inte jungfrulig så åtminstone relativt oprövad mark. Därefter har fenomenet exploderat. I TV-reklamen matas vi varje dag med oftast specialkomponerade låtar som ögonblickligen definierar ett företag: Bredbandsbolaget, Rusta, Electrolux, allt fler företag har musikvinjetter vi kan nynna om vi så väcks mitt i natten.

 

Lägg till detta så kallade synklåtar – senaste viralt spridda exemplet är Enyas ”Only Time” i Volvo lastbilars reklamfilm med Jean Claude Van Damme. Kombinationen komposition/konsumtion har förstärkts kraftfullt bara det senaste decenniet.
Kompositören Jean-Paul Wall samarbetar med företaget Music In Brands i arbetet att placera nyskriven musik som music branding. Han säger:
– Det går framåt. Men det är svårt. Det är ofta långa ledtider, nya chefer och effekterna är svåra för ekonomiavdelningen att mäta. Men i stort sett alla större varumärken och kedjor har idag någon form av tänk kring musiken.

 

När han får frågan hur det såg ut – framförallt lät – några år tillbaka i tiden svarar Wall:
– Jag minns en gång när jag kom in i en Stadiumbutik och såg en 12-årig pojke köpa en täckjacka med sin mamma. I högtalarna spelades Creedence Clearwater Revival. Kommersiellt sett upplevde jag det som helt fel. Jag såg till att träffa Stadiumledningen för att berätta vad jag ansåg och vad jag skulle vilja göra med musiken. Jag har nu jobbat med Stadium i över fem år och sätter ihop musiken till alla deras butiker i Norden tillsammans med mitt team. Vi tog avstamp i den lilla killen med täckjackans musiksmak och utvecklade det vidare. Hip-hop och R & B samt en del svängig pop och dans. Jag är väldigt nöjd, men vi putsar på listan hela tiden och anpassar oss efter årstider och trender.

 

Henrik Havor, tidigare under många år i musikbranschen, i dag musikrådgivare till företag som H&M och Cubus, följer upp:
– Tiden är förbi då man kan referera till en gammal studie från en vinbutik, som ett exempel på musikens betydelse, säger han. Havor, finns i dag på Ohlogy, ett av flera bolag som specialiserat sig på att leverera musik till företag, butiker, restauranger, hotellkedjor.

 

Havor syftar på en engelsk studie som visade att när en vinbutik spelade tysk musik så köpte kunderna exempelvis mer Riesling, när man skiftade till franska dragspelstoner förflyttades konsumtionen raskt till Bourgogner och andra franska produkter. Detta och en studie gjord av Handelshögskolan i Karlstad, som visade att snabb musik på en Ica Maxi ökade konsumtionen med 12 %, är de i svenska medier mest spridda exemplen på musikens köpkraft.

 

Havor är trots framstegen kritisk till hur musikköpen ofta går till. Något som de aktiva i musiksammanhanget känner igen sig alltför väl i:
– De flesta reklambyråer och marknadsavdelningar vet idag att musik bör vara en del av ett företags kommunikationsstrategi. Dessvärre är dock fortfarande alltför många musikbeslut fattade på extremt bristfällig analys och tenderar att blir val utifrån personlig musiksmak och fördomar om vad musiken representerar. Butiker är ofta en av de allra viktigaste kontaktpunkterna ett företag har med sina kunder. Här kommunicerar musiken varumärket samt påverkar köpbeteendet. I vårt arbete med H&M ägnas mycket tanke åt hur varumärket kommuniceras i deras 3 000 butiker.

 

Utöver TV-reklamen är butiker det sammanhang där musiktänket tagits längst. Kedjor som H&M, Carlings och Indiska har ytterst uttänkt musikprofil. Men även i krogsammanhanget blir analysen mer och mer genomtänkt.

 

Ett udda exempel på restaurang med profilerad music branding är hyllade jämtländska Fäviken Magasinet.  Tonerna som strömmar ur högtalarna intill gäster från hela världen är kärv folkmusik från Jämtland och norska Tröndelag.
– De ville ha rätt krävande musik som speglar regionen. De serverar också rätt krävande jämtländsk mat. Vad gästerna tycker vet jag inte, men jag vet att personalen får energi av den, säger journalisten Po Tidholm, bland annat folkmusikrecensent i Dagens Nyheter, som gjort musikurvalet.

 

Fäviken är andra sidan myntet av fenomen som genrenischade bardiscjockeys och faktumet att Max hamburgerkedja konsekvent spelar svensk musik. Man vill att musiken ska förstärka det som händer i köket.

 

Men stundtals kan det kanske bli alltför mycket. Det upplever även Robert Sund, känd bland annat från kören Orphei Drängar. Sund var i slutet av 1970-talet involverad när Hemglass tog fram sin trudelutt. Men när Sund fick höra färdigt resultat kände han inte alls igen sig:
– Det var inte något av ljuden jag gjort, de hade ändrat en av mina signaler. Den hade inte alls den klockklang jag fått fram, utan lät mekanisk. I min melodi var ljudkällan fin, den hade jag gärna stått för, sa Robert Sund i höstas till Göteborgsposten i samband med ”Percy Nilsson-affären.”

 

Det var den enda intervjun Sund gav i ämnet. Han har helt enkelt tröttnat på saken. Det kan man nästan förstå. 

 

Källa: sami.se/ Lars Nylin

Advertisements

0 Responses to “Music Branding”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Categories


%d bloggers like this: